lördag 7 augusti 2021

Vikingaritt i Årsunda (ridutmaning 2021)

Idag har vi ridit vikingaritten 2021 som ingår i "Ridutmaning 2021". Det innebär att vi samlar km till vår islandshästförening Gyda i en rikstäckande utmaning men chans att vinna priser. Finns mer att läsa på Svenska Islandshästförbundet under fritidsryttare.

Vi red från stallet i Hyttmarken till Gården Brors i Österbo - nästan 7 km enkel väg. 3 av mina hästar var med - Inge tog den trygga Skógfjóla (18 år), Anna Karin red Godadis (5 år) som var ute på sin första långritt precis som Isafold (10 år) som jag red. Vi red mest skritt så det orkade alla hästarna med. Vi hade även Anna på sin valack Hrokur som mina flickor blev förtjusta i vid vilan. De fick beta lite i hagar jag förberett dagen innan.

Gården Brors ägs av Patrik och Ingrid Blanck som byggt en egen vikingagård på sin tomt. Väldigt fint med fronten av ett vikingaskepp med en drake i fören och fina målade sköldar. Det är fina pelarbord och trästatyer av gudar och gudinnor. De kommer att ha öppet hus framöver så man kan åka dit och kolla själv. Ingrid bjöd på hemmagjord mjöd som var jättegott. Vi grillade och fikade innan vi sadlade på och red hemåt - en tur som blev nästan 8 km i lugn takt. Nästa år kör vi vikingaritten igen och hoppas vi blir några fler ekipage som får se dessa fina ridvägar och denna fina vikingaby.

   Maremman låg och vilade bredvid pelarbordet i vikingastil!
       Inge red Skógfjóla
 Anna red sin Hrokur
Anna Karin red Godadís och hoppade upp efter vi passerat Ingrids hästar som sprang bredvid i hagen och Godadís blev lite väl upptrissad!
   Jag själv på Isafold

Fotat på ditvägen
Uppställda vid fören på vikingaskeppet - maffig!
        Fåren hos familjen Blanck


Mina 3 brudar

Hemvägen

Fina ridvägar finns här...

Här har vi 50 m kvar till stallet

Inga kommentarer: